Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Älgjakt september

2003-09-06 - 2003-09-21

Älgjakt på Falkas september 2003.

Skylt: Jakt pågår, som står vid grinden!
Jaktskylten vid grinden.

6 sep. Jag och Tomas körde upp mat och packning till Falkas. Sedan körde vi hem till Idre för att hämta Taiga, hon fick inte plats i bilen första vändan. Camilla bjöd på köttfärssås och pasta som vi med god aptit åt innan det var dags att dra iväg på jakt.

Rolf, som var rejält förkyld, och Camilla åkte Mussolinibilen, jag, Dan och Tomas åkte Pajero upp till Falkas vid 17-18-tiden.

Här slutar vägen och här bor vi när vi jagar!

Falkas, i huset till vänster bor vi när vi jagar.

7 sep. +5 grader, SO vind, lätt morgondis som solen löste upp senare och temperaturen steg till ca +15 på dagen.

Väckning 05.45. Efter frukost gick Dan och jag upp till "1:an" resp. "2:an". Eller åtminstone så nära vi kunde då ingen av oss visste exakt var de passen låg.

Tomas släppte Taiga i "Brännvinsmoren" när vi var på plats. Efter ca en timme flyttades passen till "Myrstacken" och "3:an". Efter detta blev det "Kilen" för mig och Dan postade högre upp i Järvmorkölen. Tomas och Taiga gick igenom Järvmoren.

Dagens sista ryck blev att jag satte mig vid "Viltallen" och Dan vid "Tallen". Jag skrämde en tjädertupp när jag gick förbi Dans pass, eller om det var tjädern som skrämde mig. Tomas och Taiga gick igenom "Öra" (Öronen). Vi avslutade dagens jakt med fika nere hos mig: kaffe, pytt i panna och stekt souvasrökt fläsk, innan vi gick hem.

Efter middagen, som bestod av Dans hemmagjorda kroppkakor, skirat smör och lingonsylt, (jag och Ove tyckte att ett par matsupar var helt på sin plats här), avgjordes "Superstartävlingen". Blåsrör, metspö, kast med oxklump och pilkastning var de fyra grenar som skulle skilja agnarna från jägarna.

Jag, Dan, Camilla och Tomas slutade på 88 poäng! Ove och Rolf hade något färre poäng. En förmodligen partisk domare tilldömde nu Camilla 0,1 extrapoäng så hon avgick med segern.

8 sep. +10 grader, SO vind, mulet, temperaturen steg till ca +15 grader på dagen.

Väckning 05.45. Efter frukost och upprepad väckning av Tomas kom jag och Dan ut till "6:an" resp. "5:an". Efter ca en timme kom Tomas, Camilla och Taiga förbi mig. Tomas hade med dagens cigarr som jag glömt kvar hemma.

Jag flyttade mig nu, idogt rökande, ut på heden vid "Reservdelsälgen" och satt där när Tomas, Camilla och Taiga fortsatte mot Broktjärn. Här sitter man ganska öppet och det blev ganska kallt efter ett tag i blåsten.

Jag gick upp till "5:an" och Dan fortsatte till "Viltallen". Ingen hade hittills sett ett liv. Ny omflyttning, jag till "Viltallen" och Dan vidare upp till "Tallen". Nu gick turturduvorna med hunden på en älg och det blev jävligt spännande ett tag när Taiga drev.

Älgen tog emellertid raka vägen ut ur vår mark och försvann. Vi avslutade med gemensam fika vid "Viltallen".

Dagens middag blev sedan ärtsoppa med klimp som Ove lagat. När vi ätit fick Ove syn på någon form av djur nere på vägen. Fram med kikarna och tre rådjur kunde konstateras.

Taiga tar en vilopaus på trappen!

Taiga tar en vilopaus efter dagens jakt.

9 sep. +5 grader, SO vind, vxl molnighet till mulet, +15-20 grader på EM.

Väckning 05.45. Ove drog iväg först med kurs på "5:an", "Viltallen" och "Ovepasset" i nämd ordning. Jag började dagen med att slarvigt ställa bössan mot en vägg varpå "den av svärfar inlånade tingesten" for i golvet med ett brak. Jaha, det var bara till att ordna provskjutning ute på täkten. När jag var klar med detta gick jag upp till "2:an" och sedan till "Myrstacken". Ingen älg så långt ögat kunde nå.

Jag fortsatte upp till "Kilen" och Tomas och Taiga gick igenom Järvmoren. Jag fyttade vidare till "Tallen" och Tomas och Taiga tog vägen över Öra. Älgfritt!

Jag gick till "Ovepasset" och hälsade på Ove. Vi fortsatte därifrån ned till "Viltallen" och fikade hos Dan. Kvällens middag: Kinagryta och ris, som Dan bjöd på.

Utsikt från passet Tallen

Utsikt mot söder från passet "Tallen".

Ove på pass vid Ovepasset

Ove passar vid "Ovepasset".

Ove och Dan i samspråk vid fikat vid Viltallen

Ove och Dan i samspråk vid passet "Viltallen".

10 sep. +5 grader, SO vind, mulet och morgondimma, temperaturen steg till ca +15 grader på EM

Väckning 05.45. Efter diverse frukostbestyr var det dags för jakt. Ove drog iväg till "Viltallen". Jag, Dan, Tomas och Taiga gick längre söderut. Dan stannade vid "Trekanten" och jag en bit ovanför "Skitpasset".

Dan fick sällskap av lavskrikor och jag av ett par orrtuppar. Efter ett par timmar då Taiga skällt till på fågel ett par gånger gick jag och Tomas ned till Dan för en snabbfika. Ove gick hem.

Efter fika gick vi vidare. Dan satte sig vid "Halvsju", jag vid "Reservdelsälgen". Helt älgtomt idag. Middag: Köttsoppa med klimp, Baconpannkaka med min blåbärssylt, Dans lingonsylt eller Nilssons hjortronsylt, bara att välja.

Blåbärsris vid Reservdelsälgen

Blåbärsris vid passet "Reservdelsälgen".

Lingonplockning

Lingonplockning.

11 sep. +5 grader, SO vind, molnigt, ca +15 på EM.

Väckning 05.45. Jag och Dan tog vägen förbi bastun och vallen och vidare längs Blå vägen upp till Linja. Dan stannade vid "Myrstacken" jag gick vidare upp till "3:an". Vid 9-tiden ropade Ove på radion att utrikesminister Anna Lindh hade dött.

Strax efter 10 fortsatte jag upp mot fjället. Målet var Lilluckuvålsriset. Jag följde Uckan uppströms, såg en Stenfalk svepa förbi mig uppe vid böjen. Efter en dryg timme stannade jag för att koka kaffe och äta smörgås.

Hade nu ca 500 meter kvar upp till mitt mål. Avslutade fikapausen med en cigarr och lite choklad. Drog vidare mot "riset" och upp över trädgränsen på nordsidan av Lilluckuvålen. Tog sedan raka spåret hemåt via "Blå tallen" och "Viltallen".

Ove, Tomas och Dan hade redan ätit när jag kom hem men en stor portion gräddstuvad pytt i panna fanns sparad åt mig. Det kändes riktigt bra med mat efter dagens vandring på en dryg mil. (Och 200 höjdmeter avverkade i varje riktning).

Packade snabbt ihop mina grejor efter maten för hemfärd till Idre.

Jag förbereder fika vid Uckan

Jag förbereder fika vid Uckan.

Utsikt från min fikaplats vid Uckan

Utsikt mot norr från där jag låg och fikade.

Utsikt från Uckan vid min fikaplats=

Utsikt mot norr från Uckan vid min fikaplats.

20 sep. -5 grader, SO vind, sol, ca + 5 på EM.

Väckning 06.00. Somnade om och kom iväg vid 08.00. Denna dag blev det närkontakt med älg! Jag gick upp till "Holmen" via "2.an". Marken var vit av frost, att gå tyst gick inte. Det var som att försöka smyga i ett knäckebrödspaket.

Väl framme kändes det helt ok att sitta i solen och titta ut över myren. I bakgrunden såg man Städjans topp vit av snö. Alla fjäll runt om var snötäckta denna morgon, från ca 1000 m.ö.h. och uppåt var det vitt.

Efter ca en timmes passande satt man nu så i skuggan. Nu började kölden kännas minsann, men jag hade bestämt mig för att sitta helt tyst och stilla från start. När Tomas och Taiga väl dök upp så skramlade jag fram en kaffetermos på rekordtid tror jag. Vi fortsatte efter en snabbfika upp till "Tomas och Camillapasset" och stengropen. Tomas fortsatte linja uppåt och jag gick och satte mig vid "Kilen".

Många älgspår var det i Järvmoren, men ingen älg konstaterade Tomas. Ett sista ryck för dagen fick bli "Viltallen" när Tomas och Taiga gick igenom Öra. Ingen älg här heller. Vi bestämde oss för att skippa fika och gå hem och laga till fläskfile, gratäng och bearnaissås istället.

Vi hann ta ca tio steg innan Taiga rev igång ett ståndskall nere vid Uckan ca 100 meter bort. Tomas rev av sig ryggsäcken och försvann in i granmoren. Nu drog älgen iväg öster ut med Taiga efter. Det är älgoxe ropade Tomas på radion. Det knastrade snart till i radion igen. -Ta pejlen ur ryggsäcksfickan och kolla vart Taiga tog vägen! Sagt och gjort. Taiga befann sig någonstans i riktning mot Fjällstugan, fortfarande skällande.

Strax bar det iväg väster ut, nu hörde jag Taiga skälla, troligen uppe vid "Tallen" ungefär och man funderade på om man inte snart skulle få skjuta älg där man stod. Drevet fortsatte mot nordväst så signalen kom snart rakt norr ifrån. -Jag kommer ner till dig, jag hinner aldrig ikapp det där! ropade Tomas. Taiga och älgen var nu halvvägs till Häggberget. Vi gick hem och tog bilen för att försöka pejla in var hunden befann sig. Hon var ca 1 km söder om Häggbergsvallen, på väg hemåt när vi "hittade" henne med pejlens hjälp. Vi åkte hem igen och fixade mat medan vi väntade på hunden.

Framåt kvällen började vi diskutera dammen och bastun. Att tömma dammen och rensa den ansåg vi nödvändigt. En dynamitgubbe fixade själva mynningen på utloppet. Resten öppnade vi hjälpligt med handkraft.

21 sep. +5 grader, SO vind, regn, vxl molnighet och uppehåll på EM.

Väckning 06.00. Hällregn! Fy faan! Vi behövde inte ens titta på varandra innan vi var för sig tog beslut om sovmorgon... Efter ett par timmars sovande blev det dags för frukost. Vi fortsatte sedan med dammen: grävde utloppet och dämde bäcken och ledde in den i dammen. Snabb fika mitt på dagen och sedan en jaktsväng. Upp till "Viltallen" där jag satte mig när Tomas och Taiga fortsatte upp mot fjällkanten och sedan tillbaka via "Skitpasset". Taiga skällde till några gånger på fågel och när hon passerade platsen för gårdagens upptag.

Vi gick hem, packade, åt bruna bönor och fläsk och åkte sedan hem vid 17.30. På Lillfjätåsen stod två älgar som vi stannade till och tittade på ett tag. Kanske skjuter vi dom två i oktober tröstade vi oss med.

Fler bilder, klicka här!

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.