Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Seemeesteerr

Vecka 28-29 2009

Efterlängtad semester. Två veckor ledigt mitt i sommaren, gud va skönt!

Det blev rivstart på lördagen med Uffe och Pernillas bröllop. Efter att ha vaknat lite trötta och slitna på söndagen drog det småning om ihop sig till födelsedagskalas hos Tomas N. på kvällen. Det gick lugnt och städat till och vi kom hem i rimlig tid.

På måndagen ville Mia till Naturum så det blev en utflykt dit. Vi fikade i Njupeskärsserveringen innan vi åkte hem. Serveringen passade på att köpa in ett antal ex. av min bok när jag ändå var där. Det tackar jag för.

På tisdagen fick jag med mig Mia på fisketur. I tilltagande regn så fiskade vi ca en timme innan vi gav upp. Jag hade då fått en liten röding.

Mia krokade (som vanligt) sig själv!

Torsdag och dags för IdreYrans företagarkväll. 420 betalande blev det till slut som slöt upp för att äta god middag och uppleva Larz-Kristerz. Vi var medbjudna av Idre Fjäll till dotterns stora förtjusning.

Det blev bra tryck när Larz-Kristerz spelade. Jag är ingen dansbandsdiggare men Larz-Kristerz hör liksom till en egen musikstil med jävligt bra sväng som jag faktiskt bitvis gillar riktigt bra. Deras version på t.ex. Purple rain och Sweet child of mine är skitbra. Foto: Annalina

Cruising IdreYran

Lördagens "höjdpunkt" Cruisingen samlar mycket folk och bilar. På kvällen gjorde jag och Mia ett pass som "föräldrar på byn" för att hålla lite koll på de yngsta tonåringarna.

Söndag och fisketur igen. Jag fick med mig Mia till Larstjärn. Det är flera år sedan jag gjorde ett besök där.

Mia lyckades den här gången hiva upp halva utrustningen i en tall!

Jag själv lyckades också trassla in mig i en av tallarna en stund. Mia var snabb med kameran!

Resultatet fiskemässigt denna dag begränsade sig till en ganska fin regnbåge som nappade redan på dagens andra kast. Den slet sig inne vid land. Ett tag senare hade jag ett rejält napp nästan direkt vid nedslag på ett riktigt långt kast.

Det kändes riktigt intressant. Jag måste nog hit en gång till i sommar och testa den luringen igen!

Kokkaffe och för den delen älggrillare höll modet uppe även om fisket var resultatlöst.

Måndag. Familjen reser norr ut. Pontus, vår inneboende vän, stannar hemma och vaktar huset. Laura B. följer med till Östersund där hon sätter sig på bussen för vidare färd till Ö-vik. Vårt mål är Gardsjönäs men vi bestämmer oss för att stanna en dag i Östersund. Vi har inte bokat eller bestämt något i förväg utan tar dagen som den kommer.

Vallsundsbron, Östersund-Frösön.

Turistbyrån inne i Östersund hjälper oss boka en stuga på Frösön. Det passar perfekt då vi planerar att besöka djurparken i morgon. Det här är utsikten från stugan.

Installerade i stugan på Frösö Camping & Stugby. Jag kopplar upp min mobila Internetuppkoppling och lägger bl.a. ut den här bilden.

Tisdag. Dagens enda planerade aktivitet var ett besök på Frösö Zoo. Jag gillade Tropikhuset bäst. Annalina gillade tigrarna.

Den här skulptursamlingen vid entrén var minst sagt imponerande.

En av Annalinas bättre tigerbilder.

Efter en bit mat på Captain Cook inne i Östersund så bar det av norrut.

Det samlade intrycket från Östersund för min del är att ska jag flytta någon gång så är Östersund helt klart en av kandidaterna till bostadsort!

Det blev stop för natten på Meselefors Camping. En stuga hade de ledig så det blev övernattning där. Kvällsmat: Jämtländsk ost och ett glas rött vin för Mia och mig, Oscar åt pasta med köttfärssås, Annalina åt bröd, jordgubbar och en jordgubbscider. Uppkopplinshastigheten på bredbandet bloggade jag om igår. Idag låg den på: 1,3 Mbit ned, 0,75 upp.

Onsdag. Färden norrut fortsätter. I Storuman stannade vi på Frasses och åt hamburgare.

Resans egentliga mål, Gardsjönäs. Härifrån kommer mitt efternamn fast det stavas Gardsiö, vilket ställer till huvudbry för dem som gärna skriver sjö med j.

Vägskylt Gardsjönäs

Gardsjönäs ligger mellan Storuman och Tärnaby och är inte stort. Några gårdar som ligger vackert i skogskanten vid Gardsjön är allt. Min kära sambo tyckte det var hög tid att visa barnen var efternamnet kom ifrån så vi packade bilen och for.

Umnäs kyrka

Umnäs kyrka. Här fortsatte sökandet efter rötterna. Inget definitivt resultat blev det då jag är alldeles för dåligt påläst om släkten Gardsiös historia. Jag måste ringa några samtal och fösöka räta ut frågetecknen.

Tärnaån

Vi fortsatte till Tärnaby och fick med hjälp av Turistbyrån boende i en stuga på campingen. Fiske i den här delen av ån ingick i stugpriset men jag hade inget spö med:-(

Det satt massor av "troféfiskar" uppsatta på väggarna på Campingen. Det i kombination med hur omgivningarna såg ut gör att jag gärna skulle åka hit vid tillfälle för att utforska fisket.

Stugan vi bodde i. Tärnaån i bakgrunden. Mitt mobila bredband hittade ingen täckning här så jag köpte lite tid på campingens nät. Jag mätte upp hastigheten till 3 Mbit ned och 0,06 upp! Jag avstod från att försöka ladda upp bilder härifrån. Jag gör ett nytt försök från nästa ställe, var det nu blir...

Kortspel på kvällarna blev standardsysselsättning innan läggdags. Här är det Plump som spelats.

Torsdag. Vi åkte E12 Blå vägen mot Umeå.

Annalina fördrev en del av tiden med att prata i telefonen med en kompis.

Åskskur

På eftermiddagen bestämde jag att vi gör ett stopp. Den här gången slumpade det sig så att det blev Granö camping. Nästan direkt efter vi installerat oss i en stuga så kom det en rejäl åskskur. Ingen täckning för bredbandet så uppdateringar fick vänta.

Bättre väder framåt kvällen. Oscar vann minigolfmatchen. Umeälven i bakgrunden.

Vid badplatsen passade Annalina på att spexa lite.

Fredag och hemfärd via Umeå och Örnsköldsvik. Glasspaus i Umeå. Annalina firade sin idol Anders Svenssons födelsedag med glass. I närheyen av Örnsköldsvik släppte vi av Oscar hos sin flickvän. Han planerar att stanna där i två veckor.

Höga Kustenbron. Vi stannade för fotografering.

Hamburgare på Luddes Gatukök, Matfors

Vid Sundsvall svängde vi av för att leta oss vidare till Idre via Ånge och Sveg. I Matfors svängde vi av mot Statoil och Gatukök för vi var hungriga. Luddes Gatukök är värt en liten omväg för god service och delikata burgare.

Klockan var ungefär 21.40 när vi svängde in framför huset i Idre. Här finns uppkoppling i olika former så det blev dags för uppdateringar.

Lördag. Min mamma ringde och ville ha sällskap. Hon tyckte vi kunde göra en utflykt till Nipvallen och hälsa på Sylvia E. Sagt och gjort vi packade lite matsäck och drog iväg. Här står Sylvia utanför stugan och hälsar välkommen.

I det här huset på Nipvallen föddes min mormors mor Carolina Pålsdotter Strand 1874. Det är alltså barnbarnet Aina och barnbarns barnbarnet Annalina på bilden.

På väg tillbaka till Nipfjällsparkeringen. Vilopaus på Kari Olsstenen.

Söndag. Sista dagen på semestern. Jag och mamma tänkte åka och titta till min morbror Algot som varit riktigt dålig några dagar. Innan vi hann dit ringde Hugo och talade om att Algot redan somnat in. Resten av dagen blev av naturlig anledning lugn.

I morgon är det måndag och dags att jobba igen.

Tillbaka till toppen

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.