Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Semester med familjen

2010 07 22 - 2010 07 31

Nu var "Fiskeveckan" avslutad och buss från Idre till Mora och sedan tåg via Borlänge till Örebro blev semesterstart.

Väl framme i Örebro strålade jag samman med familjen inkl. "måg", svärmor och svärfar samt "brorsbarnen" för middag på en Thairestaurang. På den här restaurangen får man komponera sin egen portion som kocken wokar.

Vi åt gott och mycket. Svärfar åt mest. Han tog så stora portioner att vi andra som var med är säkra på att det var därför han fick in en dubbel efterrätt!

Jag fick födelsedagspresent av familjen också. En Murrikka stekhäll att använda i t.ex Grillstugan hemma. Foto: Mia P.

På fredagen blev det en tur in till stan för att handla lite smått och gott. Jag köpte några semestercigarrer. Den här var cool tyckte jag. Men den var ingen höjdare smakmässigt som jag upplevde det.

Den här var godare. Cigarr i kombination med ett rejält glas portvin är mycket gott.

Som väntat så avgick en Zino Mouton-Cadet med segern i "cigarrtävlingen" ett tag senare.

Christoffer, Mia, Annalina och Ocscar på Zpanska flugan i Kalmar.

På lördagen bar det iväg mot Blekinge. Ett stopp i Kalmar var sedan länge inplanerat. Oscar hade i julklapp fått biljetter till Zpanska flugan. En föreställning med bl.a Robert Gustafsson, PeterDalle och Suzanne Reuter.

Vi lyckades pricka in en dag med hällregn och hård blåst! Jag hade riktigt bra kläder så för mig var det inget större problem. För de andra i gänget var det lite si och så med regnklädsel.

Föreställningen var kanon tyckte t.o.m. jag som i vanliga fall har lite svårt för teater. Och att som skådespelare kunna prestera under så miserabla förhållanden är fantastiskt proffsigt.

Efter föreställningen blev det byte till torra kläder för några av oss och sedan vidare färd till Trolleboda i Blekinge.

I Blekinge gjorde vi det "gamla vanliga". Ungefär som när barnen var små. Strosade omkring inne i Ronneby, Kreativum i Karlshamn, Barnens Gård i Karlskrona, satt hemma i Trolleboda och fikade... Morgonkaffe i solsken med utsikt mot havet tycker jag personligen är en höjdare.

Vi hade ganska bra väder men vindarna hade fört in kallt bottenvatten så badtemperaturen låg kring 10-12 grader.

Varken Annalina eller Cristoffer doppade sig i den

kylan.

Solen värmde gott i alla fall!

Barnens Gård har växt enormt sedan första gången vi var där för 15 år sedan. Med små barn fyller man lätt ut en hel dag med lek och bad där. Men det har blivit ganska dyrt att gå in och eget fika är att rekommendera, för det är också dyrt om man köper det på plats.

Oscar solar och blir störd av fotografen. Foto: Mia

Den här kvällen var vi bjudna på middag hos Jörgen och Ylva. Innan middagen tog vi en liten promenad till badplatsen där Jörgen och Cristoffer vågade doppa sig. Badtemp, ca 17 grader. Brrrr! Vi passerade deras torp också som ligger jättevackert nere vid vattnet.

Annalina och Cristoffer vågade sig på att låna Torsten och Ingelas kajaker.

Grundkurs på bryggan först.

Sedan lite vingligt ut på vattnet. Det här ska jag testa nästa gång!

Det finns ju loppisar överallt nu för tiden. Jag och Mia var på jakt efter en kaffepanna till vår nya spis hemma. Vi fick tips om den här av Torsten.

Jag köpte den här för hundra spänn. En emaljerad från Kockums Jernverksaktiebolag i Kallinge. Vi behövde nya kastruller till spisen hemma också. Torsten och Ingela föreslog fabriksförsäljningen vid Ronneby Bruk i Kallinge. Där köpte vi några gjutjärnspannor, en kockkniv och ett set med 7 delar i rostfritt från 1 till 9 liter plus lite annat. Det blev fullt i bilen hem till Idre!

Sista kvällen i Blekinge Följde vi med Torsten och Ingela och Gert och Ulrika på teater inne i Ronneby. Ronneby blodbad spelades uppe vid kyrkan. Den föreställningen gillade jag också.

Efter teatern visade Ulrika sin salong som låg bara ett stenkast bort. Gammalt fint hus, inrett med ett antal snygga och roliga lösningar. Värd ett besök även om man inte ska fixa håret.

Hemma i Trolleboda igen fikade vi hemma hos Gert och Ulrika och kollade in deras hus. Där fanns en del som skulle kunna kopieras här hemma vid vår egen stugrenovering.

Hemåt via Gränna och Örebro. I Gränna fotade Mia den här skylten. Det är öppettider det.

Vi köpte en massa godis som vanligt när vi passerar Gränna och vi åt på Amalia.

Övernattning i Höre innan vi fortsatte hemåt via Falun för att lämna av Annalina och Christoffer.

Tillbaka till toppen

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.