Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Storöringfiske

2004-08-19 - 2004-08-22

Några fiskedagar tillsammans med Igor.

Igor bäckmetar.

Även denna sommar blev det några fiskedagar tillsammans med Igor. Tanken var att även Magnus skulle vara med, mest för att se och lära, men han fick förhinder i form av en motorcykelolycka. Han dyker kanske upp till vintern får man hoppas.

Vi åkte upp från Örebro i varsin bil på torsdagen för att börja fiska redan på kvällen. Ett riktigt regnoväder gjorde att vi stannade hemma den första kvällen. Det blev vin till maten och några öl i stället.

Igor bäckmetar
På fredagen kom vi iväg till ett av våra favoritvatten. Fisket var lite halvtrögt men en och annan liten öring drog vi allt.

Vi hade ett litet vatten i närheten i bakfickan, så vi provade lyckan där en stund. Det var ganska trögt här med så efter en liten stund gick vi tillbaka.

Öring och röding

Inte lika bra resultat som förra året men visst fanns det fisk här med.

Igor bäckmetar i en liten bäck.

Stilstudie av bäckmetare!

Ett litet bredare parti

Här är ett litet bredare parti där spinnspö åkte fram. Fick bara några små. Nu började det regna lite smått så vi bestämde oss för att göra fika innan det skulle bli alltför blött.

Kaffepanna och stekpanna.

Kaffe och några hamburgare + en öl gjorde susen!

Jag bäckmetar

På lördagen drog vi iväg till Harundan. En mycket vacker å måste jag säga. Nackdelen är att fisken oftast är väldigt liten här, även om det ibland nappar friskt.

En tjock och fin öring på 44 cm.

Historien om denna öring kommer här. På söndagen var det dags för den obligatoriska expeditionen till ett för oss nytt och okänt vatten. Vi konsulterade kartan och drog iväg. Vi skulle nog ha konsulterat lite bättre för det gick upp för oss efter ett tag att vi inte visste riktigt var vi var.

Nu blev det till att använda kompass och hjärna så vi tog oss tillbaka till en plats som vi passerat förut. Ny konsultation av kartan och kompassen visade på en helt annan riktning. Det tog nu ca 15 minuter så var vi framme vid en för oss helt ny och spännande tjärn.

Några kast med diverse drag sedan dags för fika. Igor lade ut en kastkula med vidhängande mask under tiden vi fikade för det var som han sade: -Chansen att det nappar är större om man har kroken i vattnet!

Det verkade helt dött, och efter ha spanat och kastat ett tag efter fikat bestämde vi att vi skulle hem innan det bev mörkt. Jag började packa ihop grejorna.

Nu hände det saker! Igors spö stod som en sprättbåge och en riktigt stor öring hoppade och tog sig loss. -Jävlar vilken fisk, skrek Igor. Fram med fiskegrejorna igen för mig då. Nu blev det spännande minsann. Igor hade ett par nya napp medans jag inte kände ett liv.

Plötsligt så brakade det loss hos Igor igen. En stor öring på även denna gång men den var mycket mindre än den första. Den landades ganska bryskt av en mycket ivrig Igor.

En mycket nöjd öringfiskare.
En väldigt nöjd öringfiskare fotades med min alldeles nyinköpta digitalkameran. (Han är inte bara nöjd, han är mallig också:-) . Nu började det bli mörkt så det var bara att packa ihop och försöka leta sig tillbaka till bilen innan det blev alldeles beckmörkt.

Igor rensar storöring

Att rensa fisk är ganska kul om den håller den här storleken. 44 cm lång, riktigt fet och fin och alldeles rosaröd i köttet.

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.