Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Storöringfiske 4

2006-07-09 - 2006-07-16

Den årliga fiskeveckan med Igor, och Magnus.

Även denna sommar fick vi till en "grabbvecka" för att fiska, äta och dricka.

Mister Hard på trycket, både bildligt och bokstavligt.
Igor och Magnus kom åkande i den gamla Saaben som Igor vårdar ömt.

Vi blandade ganska snart till ett par sorters shot. De hade med sig polkagrisar och någon special-lakritskaramel från Danmark. Jag hade inköpt spriten att lösa upp det i.

Regnskur: huva på!

Måndag eftermiddag och efter bestyr med inhandling av fiskekort och diverse annat så bar det iväg till "Hemligtjärn". Det kom någon rejäl regnskur då och då.

Ganska snart så hade jag ett rejält napp på mitt bottenmete. En stor fisk plöjde upp till ytan och rullade runt. Linan gick av så var den fighten slut.

Nu blev det glest mellan nappen. Vi gick till en annan tjärn en stund och där fick vi ett antal mindre öringar. Alltid något, att steka och ha på smörgås. Myggmedel användes flitigt. Knott och mygg i stora moln försökte tvinga hem oss.

Vid midnatt visade sig en stor fisk alldeles utanför där vi satt. (Igor hade sett en tidigare under kvällen som följde efter hans spinnare in till land). Kanske att det skulle hända något nu. Efter en liten stund så rasslade det till i mitt spö som var agnat med kvidd. Mothugg och fisk på. Först kändes det som om den släppte och sedan som en liten liten öring.

Efter några meters invevning blev det fart på fisken och den hoppade och då blev vi varse att den var ganska stor. För stor att lyfta upp på land med spöt. Ett fast grepp med handen fick det bli. Foto: Igor Lehnberg ©

Hjortronkart på myren

1100 gram visade vågen när fisken väl var på land.

Då har man "tagit ledningen" i fiskeveckan kan man väl säga.

Tisdag och nya strapatser. Vi tänkte pröva ett par tjärnar Magnus inte varit vid förut. Näckrosorna blommade fint och det var ju "naturupplevelsen som räknades", enligt Magnus. Vi kom på varför lite senare på kvällen.

Jag kom ganska raskt i gång då formen från gårdagen verkade sitta i. En öring på halvkilot, (som av någon anledning inte skulle räknas enligt Igor och Magnus. Kanske hade de rätt i det), och två regnbågar på sju hekto landade jag nästan direkt.

Lite fika, kaffe, grillad korv och en öl satt fint efter en stund.

Igor fick också upp farten och fick regnbåge. Här drillar han en som bara fattades några gram för att nå kilosstrecket. Riktigt stridbara firrar som rusade och hoppade av bara attan. Just den här tog på bottenmete.

Totalt fick Igor ihop 5 fina regnbågar varav två på i princip kilosstrecket, de andra kring sju hekto. Jag fick nöja mig med tre regnbågar och en öring.

Jag leder fortfarande öringklassen. Magnus placering släpar lite då han blev utan fisk denna kväll. Naturupplevelsen var dock fin tyckte han.

Vi tog samma "genväg" hem som förra året när Magnus inte var med. Vi konstaterade snart att den inte funkade nu heller. Det är krångligare att gå genvägen. Men det är väl inte mer än rätt att Magnus får lära sig av våra misstag han med:-)

Jag skulle jobba på onsdagen så jag gick och lade mig vid midnatt när fisken var rensad. De andra två stollarna satte igång med att steka hamburgare och öppna en flaska vin.

Tjärn söder om Idre

Jag hoppade över fisket på onsdagskvällen. Orkade inte iväg efter att ha jobbat 07,30 - 18,30. Igor och Magnus hade på eftermiddagen dragit iväg till en för året ny tjärn för oss.

Här fanns det tydligen fisk för t.o.m. Magnus lyckades bärga en liten öring. Kanske att storformen börjar komma nu mot slutet av veckan.

Igor fick flest fiskar denna kväll. Ingen riktigt stor men ett antal matfiskar. Han fick någon röding också så nu leder han "rödingligan".

På torsdagen drog grabbarna iväg till några tjärnar jag inte fiskat i på tio år. Det finns ett antal fina tjärnar söder om Idre ute i den stora skogen om man säger så. (Särna-Idre FiskevårdsOmrådesFörenings karta rekommenderas). Jag jobbade precis som dagen innan. En öring på halvkilot fick jag SMS om ganska omgående när grabbarna var på plats. Foto: Igor Lehnberg ©

Magnus formkurva var på uppåtgående och han lyckades bärga en fisk även denna dag. Öringen i fråga hade lyckats snärja in sig i en ganska stor "sjögräsruska". Här har han dock öringen i ett fast grepp. Detta är f.ö. den sista bilden på just den fisken.

Foto: Igor Lehnberg ©

När jag slutat jobbet drog även jag iväg på fiske. Efter bilfärd och en snabb promenad sammanstrålade jag med dem vid en annan tjärn än den de börjat dagen i.

Vacker kväll var det även om det inte nappade speciellt bra. Jag fick bara en jätteliten öring. Igor hade fått ganska bra med fisk i den första tjärnen för dagen. Magnus hade nästan glömt kvar alternativt tappat bort sin fisk där men Igor styrde upp det hela så han hade med fisken till den här tjärnen.

När vi skulle gå hem hade Magnus tappat bort fisken igen. Ett par måsar en bit bort visste var fisken låg visade det sig. De hade hackat och ätit lite här och var så det var inget att ta med hem. Vi får hoppas att Magnus formkurva håller i sig så han inte blir i princip helt utan fisk denna vecka.

Fredag och egentligen sista arbetsdagen före semestern. Jag jobbade som dagen innan och grabbarna grabs tog en tur till Storån under dagen. Det blev några småöringar på vobbler bara.

På kvällen gjorde vi en tur ut på byn och tittade på IdreYran. Det var ganska lite folk i farten så vi gick hem igen vid midnatt.

Lördag och jag hoppade in extra på jobbet ett pass mellan 13.00 och 18.00. Grabbarna skulle i väg och prova en ny tjärn vi spanat in på kartan. En bit in på eftermiddagen fick jag SMS: "Fisk på första kastet! 1,3 kilo".

Igors gädda

Det visade sig efter lite efterforskning att Igor fått en gädda. "Gäddklassen" gör det inget om han vinner. Magnus väntade fortfarande på att formen skulle infinna sig.

Det var stora mängder broms vid den här tjärnen. De bestämde sig för att flytta till tjärnen där Magnus fick fisk på onsdagen istället. Jag mötte upp där när jag jobbat klart.

En varm och vacker kväll var det. Jag fick en liten öring på kula och mask ganska omgående. Några mindre rödingar nappade också under kvällen.

Den här tog på bottenmete och hann trassla in sig ganska ordentligt innan den kom upp på land.

Magnus fick ett par halvkiloröringar så han började så här på fiskeveckans allra sista självande timmar ana att storformen var i antågande.

Här har han en av öringarna i ett fast grepp när han krokar av.

Med två halvkilos blev han kvällens vinnare.

Innan hemgång hann vi koka kaffe och grilla korv också.

En riktigt trevlig vecka var avslutad. Vi började så smått planera in en kort uppföljning sista helgen i augusti.

Igor och Magnus skulle fortsätta mot Sundsvall på söndagen. Jag hade lovat hjälpa Roger H. att packa ihop ljudanläggning efter IdreYran, sedan skulle vi dra iväg till tjärnen där jag fick pimpelöringen i vintras. Två dagars intensivt öringfiske väntade runt hörnet för min del.

På väg till Sundsvall blev det stopp någonstans i Härjedalsskogarna för grabbarna. Förgasaren var inte som den skulle. Igor har för alla eventualiteters skull med sig lite verktyg förutom fiskeutrustningen, så förgasarproblemet var med Magnus hjälp snart fixat.

För tre år sedan var det problem med Saaben när Igor skulle från Sundsvall till Idre. Då bytte han ut halva bilen nästan och blev två dagar försenad.

Tillbaka till toppen

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.