Välkommen till

Sånfjället

2006 09 29 - 2006 10 01

vägskylt i Härjedalen

Jag och Leif S. har sedan något tag haft funderingar på att åka upp till Sånfjället för att spana efter björn.

Nu hade vi sedan några veckor bestämt datum och Micke L. och Janne skulle ansluta från Stockholm.

Fotot taget från RV 311

Jag och Leif åkte från Idre ungefär samtidigt som de andra åkte från Stockholm. Vi hann inte långt förrän vi åkte in i ett rejält regnväder som skulle följa oss ända fram till Sånfjället. Fin regnbåge mot Städjan stannade vi för att plåta på vägen norrut.

Vi parkerade vid en vägände där sommarleden upp mot fjället drar förbi. Ca 2,5 km NV om Dalsvallen söder om Sånfjället. Jag och Leif åt lunch vid parkeringen innan vi började vandringen uppåt. Vi var ett par timmar före de andra så vi tyckte det var lika bra att gå upp med packningen och sedan gå ned igen och möta istället för att bara sitta och vänta.

Korpflyet i bakgrunden

Regnet hade upphört precis innan vi åt lunch men det hängde liksom i luften. Då och då bröt solen igenom så efterhand blev vädret stabilare och klarare.

När vi kom upp på kalfjället blev vädret riktigt bra. Vi hade siktat in oss på att tälta vid en tjärn längs leden till Sododalskojan.

Vi hann precis fram till vår planerade tältplats innan de andra två ringde och talade om att de var framme vid parkeringen. Vi gick för att möta dem och utan packning hann vi tillbaka en bit ned i skogen innan vi möttes. Här är det en kort paus för att hämta andan när den sista rejäla stigningen är avklarad.

Har man blivit religiös på gamla dagar? Nej, jag intar någon sorts fotograferingsläge. Men visst kan man tänka djupa tankar när hjärnan får vackra intryck från höstfärgade fjäll. Foto: Leif Seger ©

Väl framme vid tjärnen kom det en liten regnskur precis när vi satte upp tälten. Den blev inte långvarig så vi åt middag i det fria. Det mulnade på och vid halv åtta-tiden var det mörkt. Några regnskurar drog förbi under natten.

Leif imiterar Nipgubben

På morgonen var inte björnspaningsvädret det bästa som synes. Sikten var kanske 40-50 meter. Det var bara att hoppas på att det skulle lätta under dagen.

Vi drog iväg mot Sododalskojan. Om inte annat kunde den vara lämplig plats för lunch. Molnen lättade något under dagen och efter lunchen bestämde vi oss för att gå runt Valmfjället, medsols.

Senhöst och helt avlövade björkar vid Sododalskojan.

Bara en liten bit bort stod dessa gula praktexemplar och inväntade vintern.

Det var mycket folk i rörelse västerifrån upp mot Sodalskojan. Vi mötte ca 20 pers i passet mellan Gråsidan och Valmfjället. Denna hög med möjlig björnspillning gick jag förbi på Valmfjällets västsida. Vi bestämde oss för att stanna en stund och kikarspana efter björn här innan vi fortsatte runt fjället.

Av någon anledning har fotografen valt att kalla denna bild för Apberget. Foto: Micke Lidman ©

Skönt att pusta en stund.

Vacker plats längs Sodan ovanför kojan.

Enorma mängder enbär på en del buskar. Nästan som små vindruvsklasar. Leif plockade en påse till kryddskåpet.

Efter middag ute i fjälluften intogs kaffe i Moskoselkåtan. Lite kvarblivet vin slank också ned. Foto: Micke Lidman ©

Söndag och dags att packa ihop. Micke dansade någon slags "kåtdans" med stången innan han packade ihop kåta och sin packning.

Vi stannade för lite kikarspaning bort mot Stor-Ryvålen på vägen tillbaka till parkeringen.

Ingen såg någon björn under den här turen men alla var nöjda ändå. Det ska mycket tid och tur till innan man får fömånen att upptäcka björn.

Vi kanske gör ett nytt försök nästa år.

Tillbaka till toppen

Dagboksarkiv 2005

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.