Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Nattvandring

2006 06 08 - 2006 06 09

Strandskolans årliga nattvandring gick det här året från Fjätervålen, via Foskdalsvallen och Städjan till Gränjesåsvallen.

Vi åkte vid 22-tiden från skolan i Idre till parkeringen vid Fjätervålen. Det är klass 6, 7 och 8 som ska vandra. 9:an sitter på Stockholmståget på väg hem från skolresan till Riksgränsen.

På parkeringen avgjordes bl.a. en tävling som gick ut på att hitta en eller flera stenar som tillsammans vägde ett kilo. Gruppen som vann fick en påse marchmallows.

Fenja, Arvid, Oscar och Tommy

Vi startade med att gå rakt uppför från Fjätervålens värdshus. Vi gjorde ett stopp vid första branten för att välja ny väg.

Sven konsulterade kartan och sedan bestämdes det att vi skulle vika av till vänster och följa den relativt flacka yttre nedfarten uppåt till toppen.

Vid midnatt var alla uppe på toppen. Kort rast och lite vila innan vi skulle fortsätta. Lätt duggregn hade vi på vägen upp och de flesta var rejält svettiga. Gruppen hade spridit ut sig rejält på vägen upp och de som kom sist fick ganska kort paus.

Här har vi kommit upp så pass högt att vi tydligt ser Städjan. Klockan är ungefär 01.00.

Städjan fotad från leden mellan Fjätervålen och Foskdalsvallen. Gryning och snart rast och fikapaus. Ungefär här hade vi ett kort stopp för en liten tävling mellan grupperna. Vilken grupp kunde ställa flest personer på en och samma sten.

Snart framme vid Foskdalsvallen. Gruppen tänjdes ut till en gles och jättelång orm.

Ungefär en halvtimme skulle vi vila här. Det här gänget tog det lugnt. Termosar, smörgåsar och annat togs fram. Andra kunde inte vila utan stimmade kring som stollar. Hoppas vi inte väckte någon i närheten som ville sova.

En grupp till som tog det ganska lugnt. Ungefär halvvägs var vi nu. Över Städjan och ner på andra sidan så skulle vi vara framme.

Samling nedanför fikastället innan vi drog iväg längs leden mot Städjan. De flesta fortfarande ganska pigga i benen.

Frida, Nina, Madeleine, Isabelle och Oscar

Här togs en kort rast för att samla ihop gruppen som åter igen blivit utspridd. Ett par stycken hade brutit strax efter Foskdalsvallen och väntade där på hämtning. De som ville ända upp till toppen på Städjan tog nu täten och drog iväg med god fart.

Sista biten innan fjällheden är rejält brant. Några valde att gå lite mer vid sidan om och några tog raka spåret upp.

Utsikten åt andra hållet var inte så tokig när man behövde pusta. Klockan är nu ungefär 04.30.

Städjan i morgonljus. Krypljungen blommade fint tätt intill marken. Gänget som skulle upp på toppen syntes som små prickar på fjällsidan. Här var det skönt att stanna och ta några bilder då jag var ganska mör i benen efter branten.

Rendalssölen borta på norska sidan blänkte fint i solskenet. En hel del snö kvar därborta. Högsta toppen 1755 m.ö.h. På väg ned härifrån hörde man göken, det hade jag nästan förväntat mig. De brukar alltid höras i de här trakterna på försommaren.

Mål och upphämtningsplats på den här nattvandringen var kyrkans fäbodvall vid Gränjesåsvallen. Städjans topp i bakgrunden.

Oscar dök upp en liten stund efter mig. Han hade valt att gå lite mer vid sidan av det branta där jag gick rakt upp. Klockan är ungefär 06.15.

Bara 50 meter kvar till slutstationen och paus innan hemfärd. De första skjutsarna dök upp vid 7-tiden.

Sven njöt av det vackra morgonvädret.

Några somnade vid solväggen, andra fikade. Några startade ett litet vattenkrig och ett gäng satt inne och grillade korv i kojan. -Det ska bli skönt med sovmorgon, sade Oscar. Han somnade sen direkt när vi kom hem och sov fram till 17.00 innan han vaknade.

Tillbaka till toppen

Dagboksarkiv 2005

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.