Välkommen till

Öringpimpel

2006-03-27 - 2006-03-29

Storfjäten

Jag, Ove N. och Roger H. hade bestämt att vi skulle till Storfjäten och fiska på tisdagen. Ove åkte upp redan på eftermiddagen och jag och Roger sent på måndagkvällen.

Efter diverse bestyr med mat och dryck kom vi i säng och blev sedan väckta av Ove vid halv sju på tisdag morgon.

Det bar av till en för mig ny tjärn där det skulle finnas fin fisk.

Sista biten körde vi efter min GPS som jag lagt in kartkoordinaterna i. Ove fick ganska direkt en matabbore medan jag kokade kaffe.

Roger begrundar sitt öde!

Roger provade på en lite grundare del av tjärnen och fick ett jättenapp som tog med sig både krok och blänke. Troligen en stor öring sa Roger.

Nu kände jag redan här att även om man inte får någon fisk i dag så vet man i alla fall att de finns här och det gör ju det hela ganska intressant ändå.

Efter en stund kom jag på att jag skulle kolla mobilen. Tomas ville att jag skulle ringa upp meddelade den. Sagt och gjort, medan jag pratade med Tomas fick jag ett rejält napp så det var bara att lägga ifrån sig mobilen. En stor öring tittade upp ur hålet innan kroken lossnade och öringen försvann.

Nu ringde mobilen. Tomas undrade vad som var på gång. Jag hade en stor öring på G svarade jag samtidigt som det nappade igen. Den här gången fick jag med lite assistans från Roger upp fisken på isen. 900 gram visade vågen. Inte illa!

44 cm lång öring

Vet inte om jag överhuvudtaget fått öring på pimpel förut. Abborre och röding får man ju men öringen brukar vara trög. Jag fick en till på eftermiddagen efter fikat, den vägde 350 gram.

Lite kaffe och någon korv skulle sitta fint tyckte Ove och jag så vi gjorde upp eld. Roger hade flyttat sig till andra änden av tjärnen för att söka lyckan där. När det vankades fika dök han dock upp. Han hade fått fem abborrar.

Efter fikat hade jag ett riktigt rejält napp men den fisken lossnade ganska direkt. Vid sista hålet för dagen sög det i en rejäl fisk på Rogers balanspirk. Den fisken slet sig och tog med sig pirken. Roger såg sammanbiten ut.

Raka vägen hem och sen lagade jag middag. Fläskfilé, klyftpotatis och svampsås. Ove tog hand om disken och jag och Roger gjorde en fisketur till några närbelägna tjärnar men vi fick inte ett enda napp.

Roger åkte hem på kvällen och jag och Ove stannade kvar. Innan Roger åkte hem hann han med att braka ut genom porten till skullen med en faslig fart då han missat att han hade backen i på sin Yamaha Viking. Halva vindrutan blev kvar på skulldörren. Jag skulle kunnat ge vad som helst för bilder på den fadäsen!

Jag och Ove satt uppe och pratade jakt och fiske till 11-tiden.

På onsdagen körde vi Oves skoter till Skoterhallen i Idre. Skotern hade krånglat lite dagen innan och det var variatorn som var problemet.

Efter det åkte vi upp till Storfjäten igen och lastade på min skoter för transport till Skoterhallen. Min skoter har inte varit igång på ett par vintrar. Förgasare, boggi m.m. har satt stopp för det. Nu får den en översyn och sedan är den förhoppningsvis körbar igen.

Tillbaka till toppen

Fiske, Dagboksarkiv 2005

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.