Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Storöringfiske 6

2007 06 07 - 2007 06 10

En fiskehelg med Igor och Magnus var sedan länge inplanerad. I sista stund hoppade Magnus av då han hade jobb som måste  skötas.

Eftersom vädret var så stabilt så föreslog jag en övernattningstur till ett vatten jag kände till sedan tidigare. Med någorlunda minimerad packning drog vi iväg på torsdagen i den 25-30 gradiga värmen.

Efter en kort bit hade svetten redan brutit ut på allvar och stark törst infunnit sig. Då är det gott att svalka sig och dricka vid en bäck.

Ungefär halvvägs var det dags att justera tejpning av fötter för Igors del.

Vi testade lite bäckmete eftersom vi hade en fin liten bäck att tillgå.

Det nappade friskt men det var bara väldigt små gynnare som var i farten. Bäcköringen som syns som i änden på reven här är väl ca 10-15 cm. Vi gav snart upp metet och stretade vidare mot huvudmålet för dagen.

En kall öl sitter fint när det är tryckande varmt! Vi räknade med att äta någon fisk under detta fiskedygn men jag hade för säkerhets skull med mig en falukorv från frysen. Den hade hållit ölen riktigt kall och god. Vi startade med bottenmete.

Vi hade inte fiskat speciellt länge innan Igor fick napp. En rejält kampvillig öring hade han fått på kroken.

Nu har vi mat konstaterade Igor. Efter vägning visade det sig att fisken vägde 960 gram.

Det här verkade lovande, en öring på nästan kilot som förstafisk i just detta vatten. Detta gjorde att Igor bestämde att "Hit ska vi fler gånger".

Jag skickade via mobiltelefonen en bild till min blogg och vi passade också på att MMS-terrorisera Magnus som stannat hemma för att jobba.

För min del kändes det riktigt bra att vattnet infriat förväntningarna för min "fiskegäst". Det känns inte bra att skryta över ett vatten man fått fisk i och sedan när man tar med någon dit är det helt dött.

Fisket skulle småningom resultera i ett par fina fiskar till...

Myggen började komma igång på allvar så en rask förflyttning då och då var av nöden tvungen.

Ju längre kvällen led desto myggigare blev det. Till slut fanns ingen annan råd än jacka på i värmen och upp med huvan. Myggsurret var nästan bedövande.

När natten kommer lugnar myggen sig. Det blev dags för matlagning. Folie, smör, salt, pepparmix och några enkvistar gjorde den här anrättningen riktigt njutbar efter 2 x 10 minuter på glöden.

Natten så här års är en riktig njutning. Det blir inte mörkt. Skymningen övergår sakta i gryning och det är dags för en ny dag.

Morgonen bjöd på vindstilla vackert väder och myggen kom igång igen. Inte ett napp sedan Igor fick sin fisk. Tryckande värme och sömnbrist gjorde sitt för att få oss att ge upp.

Ett lätt duggregn under några minuter på morgonen kanske kunde få fart på fisken kanske kanske.

Nej, snart dags för lite vila förslagsvis, vi hade bara slumrat en timme eller två under bar himmel störda av enstaka mygg och knott under natten.

Den här spindeln studerade vi ett tag. Den fick en maggot av mig. Jag hade med mig en burk som stått sedan påsken.

Men så kom äntligen vinden igång. Vattnet började krusas på ytan. -Nu är det öringväder, sa jag till Igor.

I samma sekund nappade en fin öring på mitt Pilgrimdrag, gjorde ett rejält hopp och försvann. Nåja, de fanns där i alla fall, det visste vi.

"Älggrillare" kokades, (inte läge att elda och grilla i stark pålandsvind när det är knastertorrt i markerna), blev improviserad lunch innan den nu planerade middagsvilan. Vinden gjorde tillvaron myggfri så det var läge för lite sömn.

Förresten jag måste passa på att rekommendera "Älggrillarna" som saluförs i korvdisken här i Idre. De är riktigt goda, (även kokta). Med sömnen blev det inget då Igor kom farande med en fin fisk i handen precis när jag skulle somna.

-Har du en våg? flämtade Igor. Jovisst hade jag det!

jun_07_oring_1270gram

1270 gram visade vågen och en mycket nöjd Igor strålade ikapp med solen. Jag flyttade min sovplats till stranden och lade ut ett bottenmete.

Öring 950 gram. Bottenmete, agn: kvidd.

Efter bara en liten stund knarrade min rulle för fullt. Mothugg och fast fisk.

I bara strumplästen drillade jag min fisk och till slut kunde jag med hjälp av Igor behålla den på land fast reven gått av precis i landningsögonblicket.

Nu blev det middagsvila ett par timmar innan vi packade ihop för hemfärd.

Vi passade på att dricka rejält innan vi startade.

Igor hade dragit på sig skavsår på hälarna och tyckte att en paus var på sin plats när vi gått en stund. Med något stapplande gång från Igors sida tog vi oss sedan sista biten fram till bilen.

Vi tog det lugnt på lördag fm och besökte Idre Fjäll för att handla och fika lite. Vi lagade sedan fiskmiddag på em. Igors fisk tillagades i ugn och jag kokade min. De andra skulle äta potatis till, jag kokade römgröt till min fisk.

Framåt kvällningen var det dags för fiske igen.

Vi testade flera små tjärnar väster om Idre. I just den här fanns det bara en padda som det verkade.

En pytteliten abborre blev facit i nästa tjärn.

En liten gädda i nästa. Vi åker och avslutar i Jämngäddtjärn bestämde vi men där fick vi inte ett napp.

Vid midnatt blev det dags för vickning. Stekt korv, stekt potatis, stekta ägg samt vita bönor ska det bli. Jag hade tänkt göra "Dannes vita bönor" till korven och potatisen men vi hade ingen ketchup, soya och cayennepeppar så vi fick improvisera.

Resultatet blev "Igors vita bönor". Här följer ett recept:

En burk vita bönor

2-4 matskedar whisky

Pepparmix

Blanda allt i en kastrull och värm. Alkoholen från whiskyn kokar ju bort men det är som jag brukar säga: Allt det goda kokar bort men smaken blir kvar. Mängden pepparmix får man smaka sig fram till, eller efter behov kan man säga... och behov det har man ju!

Knäckebröd med smör och en kall öl passar perfekt till.

Vecka 27 kommer både Igor och Magnus upp hit på besök igen så då blir det mer fiske.

Foto de 4 sista bilderna på denna sida: Igor Lehnberg©

Tillbaka till toppen

Fiske, Storöringfiske

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.