Välkommen till

Burusjön, IdreLyckat fiske, Idre

Storöringfiske 7?

2007 06 30 - 2007 07 07

Den mer eller mindre årliga fiskeveckan med "grabbarna".

Nej, någon stor öring blev det inte denna veckan. Fisken på bilden ovan vägde 6 hekto och blev veckans största öring. Däremot skulle rödingen bättra på resultatet något litegrann skulle det visa sig lite senare...

Veckans första äventyr blev en tur till vattnet som visat sig så lyckosamt för några veckor sedan när jag och Igor var där på besök. Jag, Magnus och Igor drog iväg direkt på lördagen när jag slutat jobbet och hade tre veckors semester framför mig.

Bilfärd ut till startpunkten efter diverse packande och kompletterande, sedan bar det iväg till fots. Magnus knallade på i mina fotspår och slet ganska tungt med sin relativt utrustningsbemängda ryggsäck.

Fältet spred ut sig något under vägen. Igor kämpar på efter mig. Rejält svettigt blev det bitvis i lite tyngre partier.

Gängets "mannekäng" visar att han lyckats färgmatcha sin jacka med den varglav som växte på den omgivande skogens torrakor.

Väl framme lade vi ut varsitt bottenmete tämligen omgående. Det tog inte många minuter innan det knarrade från Igors rulle. Innan mothugg och en ganska liten sprattlande öring kändes i andra änden av reven var det riktigt spännande.

Ganska snart hade han napp igen.

En öring på sex hekto denna gången. Det såg ut som om vi åtminstone skulle få smaka lite fisk till kvällen.

Igor fick en öring till lite senare på kvällen. Vi halstrade vår kvällsmat över den öppna elden när natten skymde.

Vi andra två hade hittills inte fått någon fisk.

Framåt kvällningen kom svidknotten igång på allvar. De gav sig frampå nattkröken när temperaturen sjönk en aning.

Efter den halstrade fisken satt en cigarr fint menade Igor. Foto: Igor Lehnberg.

En flaska Strathisla i förgrunden.

En kåsa whisky och ett pipstopp är inte heller att förakta. Foto: Igor Lehnberg.

Ny dag och ny månad dessutom. Här skulle fiskas efter en god natts sömn. Magnus händer hade blivit lite knottbitna och betten såg nästan ut som öringprickar. Det kanske kan vara rätt taktik att använda öringkamoflage:-)

Jag och Igor traskade iväg en bit längs stranden och stötte på den här gynnaren.

Efter ett tags kastande så hade Igor napp igen. En ganska fin fisk som det verkade.

9 hekto och nytt personligt rödingrekord för Igor.

En ganska stolt rödingfiskare på väg in till "basecamp" strax efter lunchtid, med kvällsmaten i högsta hugg.

Igor hade nu fått blodad tand och fortsatte ihärdigt sitt fiskande. Jag och Magnus kokade 3-kaffe, tog en whisky till och fortsatte vårt resultatlösa fiskafänge.

Efter ett tag förbarmade vi oss över Igors röding som låg vind för våg i solskenet. Den måste rensas och saltas konstaterade vi. Rensning och saltning utfördes av mig.

Varken jag eller Magnus hade fått någon fisk och inte nappade det heller så en tupplur var på sin plats.

Dags för middag och rödingen tillagades i folie. 2 x 10 min på glöden blev bra.

Kanongott att äta färsk fisk på plats ute vid vattnet.

En och annan regnskur kan man leva med om solen skiner samtidigt.

Jag och Magnus hade fortfarande inte fått någon fisk. Kvällssolen gjorde dock tillvaron ganska angenäm ändå, bortsett från knotten vill säga.

Vi bestämde oss kring midnatt för att packa ihop och traska hemåt för den här gången. Det blir högst troligen minst ett besök här nästa sommar igen.

Om jag får tid så knallar jag nog hit på egen hand kanske någon dag denna sommar.

Måndag och test av en "nyupptäckt" liten tjärn som sett lovande ut. Jag och Igor gick på den sist han var här och vi bestämde då att testa den igen vid tillfälle. Inga napp denna gång.

Grodyngelstim

Vi drog vidare till en närliggande tjärn. Det vakade så det såg ganska lovande ut.

Fotade ett stort stim av grodyngel. Det fanns lika stora stim på flera platser intill. Tror inte att jag sett så många yngel på en och samma gång förut.

Efter en liten stund så fick jag den här halvkilosgäddan.

Vi drog vidare till Jämngäddtjärn, en gammal favorit som ibland ger utdelning.

Foto: Igor Lehnberg

Kastande, vevande, väntan, kaffekokande... Något enstaka napp och glesa vak. Vi fick åka hem utan fisk.

Tisdag. Under tiden som Mia ordnade middag kastade vi lite i Storån och jag fick en harr. Efter middagen åkte vi till ett par tjärnar söder om Idre.

Det vakade ganska friskt och knotten var pigg. Småröding nappade både på spinn och på mask. Jag fick en liten röding som svalt hela kroken.

Vi bytte tjärn efter ett tag när knotten blev för besvärlig och vi behövde lite andrum.

Nästa tjärn gav lite fisk, öring kring halvkilot åtminstone och vi fick flera stycken var på spinn. Koppar- och silverdroppen gick bäst.

Foto: Igor Lehnberg

Onsdag. Vi drog till ett gäng tjärnar söder om Idre där vi fått fisk förut. Igors form höll i sig, han lyckades kroka en röding med samma drag som han fick sin 9-hektos på. Ett nytt favoritdrag för röding var fött, jag och Magnus letade febrilt i våra lådor efter något liknande.

Bottenmete fungerade också... för Igor vill säga.

Den här bilden får illustrera Igors sinnesstämning denna eftermiddag/kväll.

(Det här ser man alldeles för ofta förresten, burkar och skräp som ligger kvarglömt och kringkastat. Hittar jag den skyldige vid något tillfälle blir det inte catch and release)!

Sent på kvällen anlände Sigun till Idre. Magnus hade antagligen lovat stå för matlagningen så han bjöd samtliga närvarande + Annalina och Oscar på middag på Älgen.

Torsdag. Magnus och Igor utförde lite rörmokarsysslor i stugan. På kvällen testade de Öresjön. Resultatet blev ett antal småabborrar.

Jag med familj gratrulerade Tomas N. som fyllde år.

Fredag. Magnus med fru drog iväg norr ut på semester efter att Magnus jobbat lite som elektriker i stugan. Jag fick med mig familjen och Igor till samma tjärn som fiskades i på onsdagen. Jag fick röding på mitt favoritdrag för röding och regnbåge: ABU Salar. Igor fick öring på bottenmete.

Lördag. Veckans sista fiskedag. Dags för lite bäckmete, det var flera år sedan sist. För att komma till rätt bäck var vi tvugna att ta oss över denna som låg "i vägen".

Det här djuphålet såg onekligen intressant ut.

Många småfiskar fanns det i "hålet". Den här öringen är nog den största av dem.

Många intressanta platser att fiska från fanns det på den sträckning av bäcken som vi testade. Gott om fisk var det också, fast de var överlag små. Vi gör nog ev. ett nytt försök nästa sommar igen för att se om det går att förbättra resultatet med lite förändringar i utrustning och "metodik".

Söndag. Städning av stuga och vidare färd till Sundsvall för Igor. Kanske det blir en fiskehelg i augusti också om vi är lediga samtidigt.

"Hemligtjärn" har fått vila denna sommar. Den får besök av oss nästa sommar istället.

Tillbaka till toppen

Fiske, Storöringfiske

Infoo.se - Den
officiella svenska webbkatalogen

Den officiella svenska webbkatalogen

Vandringstips
Vandringstips m.m. för Idre, Särna, Grövelsjön.
Vilka fiskekort behöver du i Idre, Särna, Grövelsjön? Information här.
Tips på aktiviteter
och utflyktsmål.
Lokala prognoser, snödjup m.m.
Dagsanteckningar, tankar, debattinlägg...
Det finns fina bärmarker i Särna, Idre, Grövelsjön.
Liftöppettider, spår m.m.
Läs mer...

©2005 Jonas Gardsiö. Alla rättigheter reserverade. Senast uppdaterad: 21 jul 2012.